Drodzy uczniowie,
miejcie na uwadze poniższe punkty, gdy używacie komunikatora internetowego, czatujecie czy też udzielacie się na forach dyskusyjnych:
- Zwróćcie uwagę na informacje, zdjęcia, komentarze, które umieszczacie w Sieci. Każdy może je przeczytać, zobaczyć, udostępnić. Wasz wizerunek może zostać wykorzystany w niewłaściwy sposób.
- W trosce o Wasze bezpieczeństwo korzystajcie z Internetu anonimowo. Nie ujawniajcie swoich danych osobowych, takich jak imię, nazwisko, adres e-mail, adres domowy czy numer telefonu.
- Jeśli osoba, którą poznacie w Sieci, będzie nalegać na spotkanie, poinformujcie o tym rodziców lub opiekunów. Nigdy na takie spotkanie nie chodźcie w pojedynkę; zabierzcie ze sobą osobę dorosłą.
- Bądźcie szczerzy i uprzejmi! Nie wdawajcie się w zbędne dyskusje z natrętnymi osobami. Jeśli ktoś was obraża, po prostu odejdźcie od komputera. Powiadomcie dorosłego lub administratora o danej osobie i jej zachowaniu.
- Pamiętajcie o zainstalowaniu programów antywirusowych na waszych komputerach, telefonach, skanerach. Nie otwierajcie nieznanych wiadomości e-mail ani nie klikajcie w podejrzane linki.
- Zadbajcie o bezpieczne hasła. Hasła nie udostępniajcie nikomu.
- Nie wszystkie informacje zamieszczane w Internecie są prawdziwe. Bądźcie ostrożni i czujni; sprawdzajcie przeczytaną informację w kilku źródłach.
- Jeśli cokolwiek napotkane w Sieci wzbudza w Was niepokój, niezwłocznie poinformujcie o tym rodzica bądź wychowawcę.
Bezpieczne korzystanie z Internetu
- Przestrzegaj netykiety – pisz kulturalnie, na temat, poprawnie, bez błędów; używaj polskich znaków; NIE KRZYCZ (czyli nie pisz wielkimi literami).
- Nie rozsyłaj spamu, niechcianych odnośników do stron ani „łańcuszków szczęścia”. Prawdziwość informacji możesz sprawdzić w internecie.
- Używaj programów antywirusowych i zapór ogniowych (firewall).
- Stosuj zabezpieczenie swojej sieci WiFi, najlepiej używając protokołu WPA-2 i ustawiając niestandardowe hasło do zmian konfiguracji sieci.
- Dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł. Ważne usługi (dostęp do banku, portalu aukcyjnego) zabezpieczaj hasłami o wysokiej złożoności, tzn. co najmniej 8 znaków, w tym duże i małe litery, cyfry, znaki niealfanumeryczne.
- W przypadku ujawnienia lub jedynie podejrzenia ujawnienia hasła należy je niezwłocznie zmienić.
- Nie ujawniaj nikomu haseł, loginów, kodów PIN i CVV2, numerów kart, zwłaszcza gdy byłbyś proszony o te informacje drogą e-mailową.
- Konto bankowe (lub kartę kredytową), które wykorzystujesz do płatności online, zasilaj niewielkimi kwotami (niezbędnymi do zrealizowania pojedynczej transakcji).
- Jeżeli kupujesz towary i usługi w internecie, zawsze dokładnie zapoznaj się z ich opisem. Przeczytaj regulamin sklepu lub aukcji, sprawdź koszty przesyłki, możliwości zwrotu lub reklamacji produktu. Poszukaj też opinii internautów o sprzedawcy.
- W czasie nawiązywania internetowych znajomości zachowuj ostrożność. Nie zawsze rozmówca z chatu czy komunikatora musi mieć wobec ciebie dobre zamiary. Nie obdarzaj go bezgranicznym zaufaniem. Postaraj się zweryfikować swoją wiedzę na jego temat u innych źródeł. Na spotkania umawiaj się w miejscach publicznych, w towarzystwie innych osób.
Szczególnym problemem związanym z rozwojem nowoczesnej technologii jest cyberprzemoc. To wszelkiego rodzaju wyśmiewanie innych, kompromitowanie i poniżanie ich, znieważanie, nękanie, zastraszanie i tym podobne czynności dokonywane z wykorzystaniem usług internetowych (np. poczta elektroniczna, fora dyskusyjne, portale społecznościowe) oraz telekomunikacyjnych (np. SMS, MMS). Osoby dokonujące cyberprzemocy muszą sobie zdawać sprawę z konsekwencji swoich czynów. Groźby, pomówienia, znieważanie, a od niedawna również nękanie (stalking) są czynami karalnymi według polskiego prawodawstwa. Naprawienie wyrządzonej szkody poprzez usunięcie krzywdzących treści jest przeważnie bardzo trudne do zrealizowania – w globalnej sieci będą one już powielone w setkach egzemplarzy i przechowywane na dziesiątkach serwerów na całym świecie.
Jeżeli czujesz, że problem cyberprzemocy dotyczy również ciebie – zwróć się o pomoc do organizacji Safer Internet, pedagoga szkolnego lub wychowawcy.
Kompendium ,,Bezpieczeństwo dzieci online”