Szlakiem Wieluńskiej Kolejki Wąskotorowej

100 – lecie Niepodległości Polski
W dniu 18 września br. zorganizowaliśmy rajd rowerowy szlakiem Wieluńskiej Kolejki Wąskotorowej do Praszki, w ramach imprez związanych z obchodami 100 – lecia Niepodległości. Kolejka wąskotorowa odegrała istotną rolę w wydarzeniach związanych z procesem przejmowania przez Polaków władzy z rąk niemieckiego zaborcy na terenie ziemi wieluńskiej.
W listopadzie 1918 roku działacze Polskiej Organizacji Wojskowej próbowali pertraktować z żołnierzami niemieckimi stacjonującymi na terenie Wielunia na temat ich dobrowolnego rozbrojenia, ale rozmowy skończyły się niepowodzeniem. W tej sytuacji 11 listopada 1918 roku członkowie POW wkroczyli do miasta, gdzie zastali wojsko niemieckie przygotowujące się do ewakuacji. Z powodu braku broni członkowie POW nie zdecydowali się na siłowe rozbrojenie Niemców. Ci udali się w zwartym szyku na stację kolei wąskotorowej, gdzie po załadowaniu do wagonów przygotowywali się do odjazdu w kierunku Praszki. Zbliżających się POW-iaków ostrzelali z broni maszynowej. W dniu następnym, w trakcie odjazdu, doszło do kolejnej wymiany ognia między niemieckimi żołnierzami i członkami POW. Członkowie POW, aby uniemożliwić Niemcom ewakuację, rozkręcili tory pod Ożarowem. W tej sytuacji Niemcy, po kolejnej wymianie ognia z Polakami, wrócili kolejką do Wielunia. Tutaj Polacy ponownie podjęli próbę rozbrojenia Niemców, ale zostali odparci. Nie mogąc odjechać koleją wąskotorową do Praszki, niemiecki garnizon odmaszerował pieszo w zwartym szyku szosą w kierunku Wieruszowa. Mimo podejmowanych prób, członkom POW, z powodu niedostatecznej liczby broni nie udało się rozbroić żołnierzy niemieckich. Po opuszczeniu przez Niemców miasta Polacy rozpoczęli tworzenie władz, a mieszkańcy Wielunia manifestowali swoją radość z odzyskiwanej niepodległości dekorując miasto flagami narodowymi.